WEDNESDAY 30 NOVEMBER 2005

Present

Armstrong of Ilminster, L
Bonham-Carter of Yarnbury, B
Fowler, L (Chairman)

Gibson of Market Rasen, B
Holme of Cheltenham, L
Howe of Idlicote, B

Kalms, L

King of Bridgwater, L
Maxton, L

Peston, L

Witnesses: Mr  Mostefa Souag, Editor-in-Chief, UK  Bureau, Al-Jazeera;
Mr Mohammed Chebarro, London Bureau Chief, Middle East Broadcasting Centre; and

Mr Ian Richardson, Former Managing-Editor, BBC Arabic Television News; examined.

Q924 Chairman: Good morning. Thank you very much for coming. I think you will know
the history of the Select Committee. We have produced one Report but there were a number
of other areas which we did not think we had sufficient time to do in that first Report and we
are coming back to them. One of the arecas we are very interested in is the BBC World
Service and obviously its intention to launch an Arabic-language television service and we
thought, with your collective experience, you may be able to help us in this particular area.
Obviously we are talking essentially about the BBC and policy as far as that is concerned.
Could I start perhaps with you, Mr Richardson; in a sense, we have been here before, have we
not? You had your own Arabic Television News in the 1990s. Tell us about that and why it
failed?

Mr Richardson: 1 was involved in it from the beginning. I started it up as the Project
Manager along with the engineering people and then ran it and then closed it down. It is

difficult to know exactly why it went wrong but, from my point of view, it was because there



were irreconcilable differences over editorial issues with Saudi and with Orbit, which is
owned by the Saudis, and it went from bad to terrible and eventually they just closed us down

without warning.

Q925 Chairman: When you say “they” closed you down, who closed you down?

Mpr Richardson: Orbit.

Q926 Chairman: Just explain to us the Orbit connection, how that actually came about; this
was not strictly BBC going out there by itself?

Mr Richardson: No. It was a satellite cluster, I think was then the vogue phrase, with all
sorts of different channels and one of the channels that they were promoting the most was the
BBC channel and it was a commercial arrangement between Orbit and BBC Worldwide. 1
was removed from that, in a sense, because I was looking after the editorial side, the

newsroom, and that sort of thing, but not the financial side, so it was a commercial operation.

Q927 Chairman: On the editorial side, did you have total independence?

Mpr Richardson: Yes.

Q928 Chairman: What about total resource, how many resources did you have?
Mr Richardson: For what we did it was quite reasonable. We were independent but we had a

tremendous amount of interference and it just went on and on and on.

Q929 Chairman: Just explain to us, how did that interference come about?

Mr Richardson: In theory, what was supposed to happen was that all editorial issues that
were in dispute should have been dealt with between Orbit’s management and BBC
Worldwide and they were to act as the buffer between Orbit and the newsroom. To an extent

that did work but it was not long before we really started to feel the heat. I think the first real



clash we had was when we broadcast a programme in which we spoke about King Fahd’s
illness and speculated about the succession and word was passed down to me that we were
very lucky we were not taken off air because we had broken a very serious taboo, in that we
had suggested the King might die and it was very improper that we should have discussed

who might succeed him.

Q930 Chairman: Looking at the position now, what would you say if you were starting a
new service in 2005-06, would there be the same restraints, would you get into the same
problems? As you know, the BBC are starting their service; given your experience in the
nineties, tell us what you think are the prospects for that service?

Mr Richardson: For its editorial independence it will be much easier. They will still come
under pressure but that is the way of the world. The difference this time is that there will be
no financial interest. You will not have someone ringing up and saying, “Look, if you do that
again we’re just going to have to pull the plug on you,” and in that sense they will have a

great deal more editorial freedom.

Q931 Baroness Bonham-Carter of Yarnbury: Do you think the BBC understand fully how
difficult it is to run a TV channel, they have got experience, obviously, of running radio
channels in this part of the world, but how difficult it is to run a TV channel in the areas they
now want to cover?

Mr Richardson: 1 am not sure they understand, or that everyone understands, how difficult it
is to run a foreign-language channel and I have already gone into print saying that [ have great
reservations about this new project, because I think it is seriously underfunded. Without me
getting too technical, my experience is that you cannot compare an English television rolling
news channel, an international one, like BBC World, with BBC Arabic, because it is about at

least a third more expensive because of all the translation that is involved. Most world



material that comes in for a news channel is in English and therefore it has to be translated. If
I may give you just one example, we used to run Panorama, which got us into serious trouble
by running it, but we could not put out Panorama under two days after it went out on BBC
One or BBC Two simply because of all the translation involved, the checking of the
translation, the revoicing, the production, that is everything. In a sense, I am not sure that

everyone does understand how difficult it is.

Q932 Lord King of Bridgwater: I thought another criticism of concern which led to the
closure of the service was that it was a London-based service with Arabic speakers who were
not actually really identified with the region. Is it your understanding that the new service is
going to be the same; (a) is that a correct criticism the first time round and (b) will it be
different next time, do you think?

Mr Richardson: 1 do not think it is a correct criticism because it is not something that I ever
heard about. We are accused of many things, like being a petro-dollar channel, because of the
Saudi connection, but, in a sense, being removed to London, the news was coming out from
an area where there were not any obvious conflicts. If it had come from Egypt, for instance,
everyone would have said, “No, it’s the Egyptian point of view.” If it had come from Saudi
Arabia, the same sort of criticism would have been made. I think the BBC had such a good

reputation that some of the early reservations were swept away.

Q933 Lord King of Bridgwater: You see it being BBC correspondents who are in the
region now, who are broadcasting in English, being translated into Arabic and repeated back
in Arabic?

Mr Richardson: That will be the case, I assume, but I am sure they will be trying to set up
their own network of correspondents speaking Arabic, but it is very expensive and that is

where I differ with people about the cost of this project.



Q934 Lord Armstrong of Ilminster: You said that the arrangement in which you were
involved always had the financial clout, you could pull the plug if you did not like something;
that will not be true of the new BBC service. If the authorities were to dislike what the BBC
new service was putting out, would they have sanctions which they could apply to it, to try to
censor it, as it were?

Mr Richardson: 1 am no expert on that. They can always apply sanctions of some sort but
certainly they would not be able to switch us off, like Orbit did. It varies from country to
country. The Chinese have been quite effective at keeping a lot of the BBC’s coverage away

from the populous.

Q935 Baroness Gibson of Market Rasen: Following on this topic, Nigel Chapman has
said, in a speech that he made in October, that “We” that is the BBC “...must have a strong
presence in the Middle East itself.” From what you are saying, do you think that it will be
difficult for the BBC (a) to recruit high-quality Arabic-speaking staff and (b) that actually
they will be from the region itself? Do you think that will create a difficulty for the BBC,
bearing in mind the amount of money that they are putting forward?

Mr Richardson: 1 have wondered about that myself and I have asked a few people, with
whom [ was connected the previous time round, what their reaction would be to coming back
to London to work for the BBC. There was a tremendous amount of damage done to the
BBC’s reputation among journalists and broadcasters because they regarded the BBC as a
kind of god and they could not believe it when a great many of them had moved over here and
suddenly found that they were out of a job at an hour’s notice, almost. While the BBC did
make some reasonable settlement deals, there was that damage. Since then, of course, you
have got Al-Jazeera, you have got Al-Arabiya, you have got Dubai Television, it is

everywhere. Honestly, I do not know whether the BBC is still going to be an attraction,



although I would imagine that Al-Jazeera will not take lightly to a great number of defections,

and there might well be a salary competition.

Q936 Chairman: You are assuming that this operation is going to be headquartered in
London, are you?
Mpr Richardson: 1 believe it is, yes, with bureaus abroad, but I do not know how many

bureaus.

Q937 Chairman: Thank you, Mr Richardson. Can we move on perhaps to Al-Jazeera.
Could you tell us first the history; how did Al-Jazeera come to be formed?

Mr Souag: Al-Jazeera started in 1996, exactly around the time when BBC Arabic Television
was closing down, and found it really very useful to get all the expertise that the BBC had
prepared. Actually, even before the BBC Television was planning to close down, Al-Jazeera
was trying to hunt for good heads from the BBC, and some people were talking about moving
to this new channel in Qatar. A lot of people were wondering why you would move to Arabic
Television in a place like Qatar and The Gulf, where there was no freedom of expression,
there was no tradition of providing serious television coverage, etc. I was with the BBC, Ian
was my boss and I am very glad to be with him today. We were told that this was going to be
actually a different kind of television, that the Government of Qatar was going to sponsor the
station, at least for several years until the station could get its own money, but with no
interference, with complete independence. That was because, even before the station was
created, the Government had started liberating the media a little bit. They cancelled the
Ministry of Information, for example, which used to censor everything there. They started
some kind of liberation of the media. When the BBC closed down, of course, everybody was
looking for a job. Some of us went to Qatar and to Doha to work for Vizier, some of us went

to other places, including NBC, which used to be here in London, the Arabic television



channel that was here in London, it was quite famous and had a good reputation in the Middle
East, at least, not necessarily for the same kinds of reasons but still it had quite a good

audience.

Q938 Chairman: Just to cut through a bit, would you say that actually the closure of the
BBC service was instrumental in Al-Jazeera forming, or it was just a vast help?

Mr Souag: 1 think I would say it was a big help, because Al-Jazeera was already planned and
was founded actually before the BBC closed down, but certainly without the staff that left the
BBC for Al-Jazeera I do not think Al-Jazeera would have been the same success that it is now

and I do not think the people who created Al-Jazeera were expecting it to be what it is now.

Q939 Chairman: When Al-Jazeera took some of the staff from the BBC did it also take the
values of the BBC, in the sense of objective and balanced reporting? Is that the aim of your
channel?

Mr Souag: 1 think that is exactly the aim of our channel and that is what we found in the code
of honour for Al-Jazeera, all the principles on which the BBC and some other media

institutions work.

Q940 Chairman: You model yourself on the BBC, do you think?

Mr Souag: 1 think so. From my own experience in the BBC, we had the independence that
we were hoping for, as Arab journalists, we were looking for the freedom really to do the job
that, as professionals, we like to do, we found it there. My experience with Al-Jazeera, which
is about four years, I did not start with Al-Jazeera from the beginning, is there is practically

more freedom and independence than the BBC itself.

Q941 Chairman: You do not regard yourself as an instrument of propaganda?
Mr Souag: Absolutely not; actually it is exactly the opposite.

7



Q942 Chairman: Why do so many people disagree with you and feel so strongly about
Al-Jazeera, including the President of the United States, we gather?

Mr Souag: 1 hope he only disagrees and it stops there and does not go beyond that. The point
is that up till 2001 and even the beginning of 2002 Al-Jazeera was hailed as a beacon of
freedom of speech, of promoting freedom of the media and democracy and all these things in
the Middle East by the Americans. It was mentioned even in some official speeches, here in
England, in the West, in general. The people we had a problem with were not the western
governments or the western media, whatever, we had problems with Middle Eastern
governments, with the Saudis, the Egyptians, the Tunisians, etc., our offices were closed and

some places would not allow Al-Jazeera to operate.

Q943 Chairman: Rather like Mr Richardson, in a different way?

Mr Souag: Yes, exactly, in a different way. We had almost the same kinds of pressures, but
Al-Jazeera could support itself financially if the Saudis, for example, did not prevent all the
companies that have any connection to the Saudis advertising on Al-Jazeera. We have big
millions and millions of possible sources cut from us just because of that. The problem was
with the Middle Eastern governments and that is because of the freedom that Al-Jazeera
provided as a platform for political discussion, with the opposition as well as government
people. After what happened on 9/11 in particular, then in Afghanistan and Iraq, etc.,
Al-Jazeera continued the same line, there has been no change whatsoever, in its editorial
stance, they were still reporting the same thing: facts. Unfortunately, the Americans, and
maybe some other western governments, did not like that, they wanted things to be hidden
and Al-Jazeera was not going to obey that kind of line, and therefore we got into this problem.
When you hear the President of the United States or the Secretary of Defense, or whatever,

saying that Al-Jazeera is provocative, is this and that, of course a lot of people follow the



same model without even understanding what is going on in Al-Jazeera, without even

watching Al-Jazeera.

Q944 Chairman: Do you not have an editorial policy of any kind on, say, the coverage of
Iraq?

Mr Souag: We have an editorial policy. I am sure that it is the same editorial policy that you
will find in the BBC, or whatever. I think we are a little bit more independent than the BBC.
Personally, I have noticed lately, in the last year or so, that the BBC is not reporting
everything that should be reported. Al-Jazeera, for example, was reporting from Fallujah
when it was being bombed by the Americans, and it happened that our reporter was inside and
we were reporting from the inside and the Americans were very angry specifically about that
particular thing. Most of the BBC people cannot actually go out and report, I understand, it is
a very difficult situation, or if you go out and you go with the military, or guarded, embedded,
you are not going to report really what is going on, you are going to be one-sided, in one way
or another. I am not saying that the BBC does not want to report what is going on there, it is
just that there are limitations. I think Al-Jazeera was doing a better job and that is the reason
why Al-Jazeera’s offices were closed in Iraq and for about a year and a half, or so, we were

not allowed to work in Iraq.

Q945 Lord King of Bridgwater: Are any of your bureaus closed at the moment?

Mr Souag: Many are not open. In Irag we have the office open again but very limited. In
northern Iraq, for example, in the area of Kurdistan, our offices were never closed, so it was a
question of covering the war, not covering Iraq, because in that area it was fine with them.
We do not have an office in Algeria, for example. We had an office and it was closed because
of just one programme which criticised some of the ongoing policies there. In Tunisia we are

trying to establish a correspondent. We had one reporting sports only, no politics. In many



other places, in Saudi Arabia, we do not have one. In Kuwait, lately, we were allowed to

open an office and in Bahrain just in the last six months, or so.

Q946 Lord King of Bridgwater: Have Saudi decided a position?
Mr Souag: No opening, not even for El Hajj pilgrimage, we were not allowed to go there to

cover that.

Q947 Lord King of Bridgwater: Would you expect the BBC, if you think you are following
an independent and objective reporting policy, will suffer the same problem?

Mr Souag: 1t depends. If the BBC was going to be as bold as Al-Jazeera in dealing with the
issues that are there and the problems that are there, probably the Saudis would take some
kind of action. I do not know how severe an action they would take. They might deal with a
British institution in a different way than with a Qatari institution. There is competition there.
Qatar is a small country beside this huge country, there are the politics beyond just the media

that would be taken into consideration by Saudi Arabia.

Q948 Lord King of Bridgwater: The difficulty of having an objective, I am not quite sure
what your footprint is but Arab worldwide coverage is pretty real and yours is only very
partial coverage, is that right?

Mr Souag: 1 think it is, yes.

Q949 Lord King of Bridgwater: You would not accept propaganda from governments, at
Al-Jazeera, would you, if they put out propaganda material?

Mr Souag: No. We have people probably who do some propaganda but these are our guests.
They can do and they do propaganda but there are always people to respond to them. In
Al-Jazeera we have the opinion and the other opinion and we try to bring more than one
opinion.

10



Q950 Lord King of Bridgwater: Obviously, it is very fresh in people’s minds, because you
have accepted terrorist propaganda, yesterday, in publishing the pictures of the kidnap victims
taken by terrorists. Also you said you sell footage to other companies. That has now been
broadcast by other broadcasters. Do you sell that footage to other broadcasters?

Mr Souag: There are two different issues here. We have footage that can be seen in another
television station. If you find a buyer you can sell it. When it comes to what you call this
terrorist propaganda it is a different story. Most of this so-called terrorist propaganda does
not come only to Al-Jazeera. Al-Jazeera put it on because we think that people have the right
to know and to see what these people are as they are. I think people are intelligent enough to
judge for themselves. If they see somebody holding a gun against a hostage, you are
presenting that propaganda, you are giving them a platform, it is true, but people understand a
different thing from what they are saying. They see what they are doing, the violence that
they are doing, so I think people are intelligent enough to understand. Our interference, I

believe, does harm the information that we strive to bring to the people.

Q951 Chairman: You do not think you are doing the terrorists’ work by showing this?

Mr Souag: No. Actually, we think we are doing exactly the opposite. By presenting them,
you are giving people the chance to see what is going on, what these people do and to judge
for themselves and they think they are wise enough and intelligent enough to do that. We do

not have to judge for them.

Q952 Lord King of Bridgwater: Why do you think the terrorists give you the tapes?

Mr Souag: They do not give the tapes only to us, they give other stations tapes.

Q953 Lord King of Bridgwater: It does not matter how many stations they give them to,

why do you think they give them to you? Do you think they give them to you because they

11



want people to have an objective view of what is going on, or they have a message that they
want to convey which they think is effective?

Mr Souag: 1 do not know what the reason is. Again, if we go back to the beginning of this
whole issue of broadcasting tapes from terrorists, we know that CNN and other stations
broadcast bin Laden before we did. There were instances in which we felt that parts, at least,
of their tapes perhaps were not suitable because maybe they were trying to say something and
we tried not to broadcast it, but later on we found out that CNN was broadcasting it over there

in America, in more than one case.

Q954 Lord Kalms: Is it possible, do you think, for a broadcaster in the Middle East to give
an unbiased, balanced view of the Israeli/Palestinian problem? Do you have an office in
Israel, or Jerusalem, and can any organisation, because it is not your organisation we are
concerned about, it is the BBC, give a balanced reportage of the conflict?

Mr Souag: 1 think, in every situation like the Palestinian/Israeli issue, it would be very
difficult to find anybody who would be completely neutral. We are human beings, we have
our feelings and everybody has to bring in some of these feelings, regardless of how objective
you want to be. However, as a television channel that strives to bring an objective picture of
what is going on, we do something different, actually we do what the BBC does, we bring
more than one party to talk about the issue. For the first time, clearly after the BBC Arabic
Television, an Arab television station brings Israelis to speak, to be interviewed directly on
Al-Jazeera. When we brought these people, everybody said that Al-Jazeera was created by
Mossad, by the CIA, etc., because we brought in these people directly. We were talking
about the propaganda, talking about bringing bin Laden, or other people, Saddam Hussein, or
whoever, in the old days; at the same time we bring George Bush ten times more than we do

other people. George Bush has been on Al-Jazeera for full-length speeches for hundreds and

12



hundreds of hours, because that is what we do. We try to bring to the people what is going
on, translated instantly, more than in CNN, by the way.

Lord Maxton: That is the equivalent of putting the terrorists on.

Q955 Lord Kalms: Do you have an office in Israel; do you have representation in Israel?
Mr Souag: Yes, we have, in Jerusalem, in Romallah, in Gaza, and we have four or five

offices there and they work with the Israelis.

Q956 Lord Kalms: With no restrictions?

Mr Souag: There have been some restrictions by the Israelis on the movement of our
reporters now and then. Quite often our reporters were seriously harassed or frightened or
threatened. At one time, one of our reporters was told by an Israeli soldier “If you don’t move
away [ will make you urgent news on Al-Jazeera, because that’s what we do, urgent news,
you know, that means we will kill you.” It happened more than one time, but still, more or
less, they can move and they can report as much as can be done in that kind of very fragile

situation.

Q957 Chairman: Mr Chebarro, you have been sitting there very patiently for the last half-
hour and we are going to bring you in at this particular point. Before we leave Al-Jazeera,
could I ask just one factual question, what are your audience figures, how do you estimate
that?

Mr Souag: 1 do not take seriously statistics from the Middle East, to tell you the truth, that is
why I do not want you to take them seriously, but the figures that are usually stated are

between 50 million and 75 million, most people stick with about 50, 55 million.

Q958 Lord Kalms: For which countries?

13



Mpr Souag: The Middle East, in the Arab areas, North Africa and even in the West, the Arabs,

the people who can actually understand Arabic and watch Al-Jazeera.

Q959 Lord Maxton: You did mention briefly that in one country you were allowed to show
only sport, is that right? Does that mean you have got more than one channel; you have got
several?

Mr Souag: Yes. Now we have Al-Jazeera News Channel, news and programmes, we have
Al-Jazeera Sports 24 hours, we have Al-Jazeera Children and we are going to have Al-Jazeera

English soon.

Q960 Lord Maxton: When you talk about your viewing figures, is it all of those?

Mr Souag: No, | am talking just about Al-Jazeera news and programmes.

Q961 Chairman: Let us move to Mr Chebarro. Mr Chebarro, would you tell us, first of all,
in the same way as the other two witnesses have done, about the Middle East Broadcasting
Centre and how that was formed?

Mr Chebarro: 1t emerged here in London in 1992. We started airing as the first independent
satellite channel beaming free-to-air to the Middle East region. It was a variety channel,
maybe tailored similar to BBC One, for example, or Two, some three or four news bulletins a
day, a lot of emphasis on news because the Arab world likes news, so the research, if we trust
it, had shown. That was in 1992. It was a response to the fact that until that time government
was the only vehicle of information. Then we were broadcasting out of London, free of
Information Ministry’s control, here in London, yet you are not totally free of controls if you
are broadcasting in Arabic and to 22 Arabic-speaking countries and reporting from the Middle
East region. Whoever does news is not totally objective nor totally balanced and not always

managing to reach and seek and give the truth plainly and objectively. MBC in 1994, at the

14



beginning of the floating by the other plan of a BBC Arabic Channel, through Orbit, started to
do a feasibility study about the possibility of a 24-hour news channel. At that time market
research, again, showed that there was no need for such a channel. They moved on, they kept
the service as a single channel with news emphasis until the BBC came up and then left the
market briefly afterwards and then Al-Jazeera started to gain audience, and not until February
2003 did our group see the necessity of launching an Arabic 24-hour news channel, called Al-
Arabiya, the Arab One. Again, ethos, we can speak about the opinion and other opinion of
Al-Jazeera, we have truth, courage and objectivity, basically, as our ethos. In a brief period of
time, again, working in the Arab states, as both my colleagues know, is very difficult, we
established a presence in approximately all 22 Arab states, apart from one, which is Qatar.

Behind my group there is some Saudi money, funding, i.e. it is a business group.

Q962 Chairman: A private group?
Mr Chebarro: A private group, yes. We have a business which has some revenue from
advertising. We do not have an office in Qatar. At some point in time our offices even there

have been closed or were subject to certain attacks.

Q963 Chairman: Like where?

Mpr Chebarro: In Iraq, for example, in September 2004 we got bombed. We have lost five
reporters so far in Iraq, some by American ‘friendly’ fire, or unfriendly fire, and some others
by insurgent car bombs, assassination attempt and abduction. One of our colleagues is still in
American custody with no chance of getting a lawyer to him. Another one is undergoing
spinal injury rehabilitation in a Buckinghamshire hospital. All part and parcel of doing and

trying to do news in the Middle East or in a hot area like Iraq.

Q964 Chairman: In Iraq, you stand in the middle and you are fired at from both sides?

15



Mpr Chebarro: We are fired at from both sides yet we still have a presence. We are still trying
to work in Baghdad, around Baghdad and in other hot spots in Iraq as well as other parts of

the world.

Q965 Chairman: Sometimes we forget how difficult it is to report, is it not, from Iraq and
that area? You started this new service in 2003, we have just been told not to trust any
figures, how do you estimate your audience figures?

Mpr Chebarro: Again, we have commercial revenue of a certain level, we have, basically,
commercial entities that are trying really to gauge the mood and understand what our
viewership level is. They bore us with lots of graphs and stuff at various times of the day but,
as my colleague said, it is anything between 30 million and 70, 80 million, depending on
which part of the spectrum you are whether you believe them or not, but estimates say,
observers say, that the viewership is split in the middle between us and Al-Jazeera at certain,
various different hours of the day. We are seen widely in Iraq but maybe less widely in

Saudi, and vice versa.

Q966 Chairman: In two years you have managed to establish this figure?

Mr Chebarro: We benefited from the infrastructure of MBC, which was the Arabic
independent channel, established in 1992, after Iraq’s invasion of Kuwait. Therefore having a
footprint was much easier than starting from zero.

Chairman: With all this background, can we now apply this knowledge and experience to the

BBC.

Q967 Lord Holme of Cheltenham: I am very interested in what you said about the size of
your audiences, and it invites the question is there room in the market, first of all, for a new

BBC Arabic service and I would like to ask this question of all three of you? A

16



supplementary to that is whether there is a market space for it, is there an editorial space for it
and is there a set of values that the BBC represents which are needed, which are superior?
We have already heard that perhaps Al-Jazeera thinks their independence and impartiality are
superior to that of the BBC, nevertheless is there a space for the BBC in the market and in
terms of an editorial need which is unmet particularly for independent news coverage? The
third question is, in your personal opinion, as it can be only a personal opinion, what would be
seen to be the reputation and strength and credibility of the BBC as an objective bringer of
independent, balanced news and current affairs to the Middle East and the Arab world? 1
would be very interested in the reactions of all of you to that.

Mr Richardson: 1 suppose you might expect me to say this but the experience with World
Service over 27 years was that the BBC did help a great deal in many areas by being a
benchmark for quality journalism and for production values and I think that should not be
underestimated. The first time round with Arabic Television, I am happy to admit that it was
not all that brilliant to start with, it was a bit ragged around the edges, but it was better than
anything else that was available, far, far better. I think, without BBC Arabic Television,
television media across the Middle East would be very different today. I accept what Mostefa
says, that there were already plans for Al-Jazeera towards the end of BBC Arabic Television
but I have no doubt that if we had not set a standard which others wished to follow then it

would be different.

Q968 Lord Holme of Cheltenham: Of course, that is history, and whether it is cause and
effect, as you described, or whether it is just the development of competition, we do have now
two substantial broadcasting presences, both of which represent that they have some of the
values and editorial quality and standards of the BBC. Looking at it today, I would be
interested in your opinion of whether there is a market and editorial space for what is being
suggested?

17



Mr Richardson: 1 think there is a market for a good quality product, and this is where we
come back to the funding of it, because my view is that if it is not done well it should not be
done at all. I do have in the back of my mind, with respect, that, Al-Jazeera and Al-Arabiya,
their editorial independence is pretty fragile. It may appear to be strong but if the Emir of
Qatar felt the need to change the editorial policy of it, it is his company at the moment and so
I think, in that respect, it is a little fragile, whereas I would hope that the BBC’s editorial
independence is not.

Mr Souag: 1f 1 start where lan ended, probably personally and I think the Al-Jazeera people, |
was in Qatar when the news about the plan to start this BBC Arabic Television came out,
people were actually quite welcoming, they want a station that might be good competition to
start maybe to activate the media environment a little bit more, because everybody respects
the BBC. Moreover, if there is BBC Arabic Television and the Emir decides to change the
editorial stance, at least we will have a place to go to, to be a little bit blunt. We have no
reason to believe that the Emir of Qatar would change his mind about Al-Jazeera and
Al-Jazeera’s editorial stance. There is every indication that probably we will get even more
support from the Emir of Qatar, rather than less, in terms of what we are doing. Is there a
need? I think the more we have of objective reporting, of good programmes, the better for the
Arab countries to enhance the extent towards objective reporting, towards the freedom of
expression, the freedom of the media, certainly. With different stations in the Middle East, let
us say, for example, a lot of people in the Middle East would think Al-Jazeera, regardless of
how objective it looked, “it must work for the Qatari’s, it must do some propaganda for the
Qatari’s, even if you don’t see it,” they say there must be something there. The same thing
would be said about Al-Arabiya, because it comes from different countries with some
competition, with some problems in-between, but when it comes from the BBC, “At least, one

thing, the British Government support it but it is still the BBC, we know they have standards.”

18



It might actually help to show that these are the right standards, that they are followed by
Al-Jazeera or by Al-Arabiya because they are also followed by the BBC. I assume there is

space for them. There is always a need for better reportage, for enhancing that kind of track.

Q969 Lord Holme of Cheltenham: Would the Arab person on the street think that, because
it is the BBC and they have from radio some knowledge of and experience of the BBC, let
alone the recent experiment, the BBC would represent independence, or would they think that
this was a propaganda tool of the British Government whose policies from time to time are
unpopular in the Arab world? Which would it be? Would they see the BBC the way we like
to see it, as independent of Government, or would they see it as somehow an instrument of
British Government propaganda?

Mr Souag: 1 would say yes for both. There are people who will see it this way and people
who will see it that way, especially, for example, governments. If BBC Arabic Television
would really respect its standards and be what the BBC should be then a lot of people would
believe that this was real journalism, etc., but a lot of people would follow mostly the official
propaganda against anything that they do not like, that “this is coming from the West so they
are just working for the oil interests.” However, if you will allow me, there is one point to
make here. If the BBC is going to start this channel, it has to be sure that it is going to
continue for a little while, that it will not stop within a year or two, or whatever, that is one
thing; secondly, it is not going to back off when the pressures start. One of the reasons, in my
opinion, that maybe the BBC Arabic Television stopped was not just that Orbit decided to
close it but also I think the British Government could have said “This is too big and too
important an institution at this point to close down and it’s going to hurt the reputation of the
BBC,” because people would see it as a complete influence by Saudi Arabia or the Saudis on
the BBC itself. They should have come in and given them money, at least for a little while,

just to take that perception away and then they do whatever they want, because there is going

19



to be a lot of pressure from business groups. In Saudi Arabia, if the Saudis were to say, “The
BBC is reporting this way, I’m not going to give you the project, we are going to give it to the
Americans or Germans,” there might be some pressures there, and I understand at that time
there was that kind of pressure. It was a time when the (Yemaneh ?) project was negotiated
with the British Government and I think there was a lot of pressure in that respect. They have
to be sure about this.

Mpr Chebarro: 1 returned from the region a couple of days ago, and definitely the news that
everybody was asking about in the professional field, i.e. the intellectuals, professional Arab
journalists, was “When is this project going to be launched?” i.e. the BBC. For our station, it
is just another welcome competitor, a respected channel, a respected entity getting into the
media. We have to remember that there are lots of players in the Middle East, cross-regional,
cross-country channels, there are in excess of 50 channels, all on satellite, free-to-air,
competing for the viewers, and the BBC definitely can stand apart, as far as competition is
concerned, from the rest. Yet I think one sceptical point of view here, that you would hear in
the Middle East, is “Why Arabic?” because, let us be frank, news is not an innocent product.
As much as we would take the value of the BBC on board, it is still another, it depends how
you can find a use, therefore the product will determine it. From the previous part, when
Mr Richardson was talking about the standards and the ethos of the BBC in Arabic in the mid
nineties, I do not know, the set standards of the BBC English were there. Did we reflect that
in the Arabic service, how far was it reflected, this is another question. The television
industry is a new industry in the Middle East and does not have the long experience and
expertise of the national broadcasting companies such as the BBC, so there was pressure on
funding and finding especially the human asset, of finding independent-minded reporters who
are capable of reporting the story as it is. If it is translation, as in the first round of the BBC,

in the mid nineties, i.e. the re-package of the BBC material translated into Arabic and voiced

20



over by an Arabic-speaking journalist, that is one thing. Then putting a fully-fledged service
from A to Z by bureaus in the region I think is a costly business and I wonder whether
anybody is ready to foot the bill if it is going to stay without advertising and commercially

competitive.

Q970 Lord King of Bridgwater: What is the image at the moment of the BBC? There is
plenty of radio broadcasting here. The man in the Arab street, does he have a high respect for
the BBC or does he not know much about it?

Mpr Chebarro: Every household opens on the BBC World Service radio in Arabic first thing
in the morning, or English if they are educated, as far as I remember, growing up in a house in
the Middle East. Yet was it always seen as positive, it was a different source of information
in the absence of multi sources of information in every state, whereby the information
industry was controlled by the state. The situation has been different from the nineties
onwards, there are different outlets, different sources of information and there were ups and
downs in the perception as well of the BBC from the days of the Suez crisis and a lot of the
information that was published then and after that. Today we would say that the Iraq
expedition, or war, could also cloud this view, and we are talking about people’s perception, it
would cloud their perception, but overall the BBC has a good name whereby it is another
source of information, respected and reputed and believed to be objective or closer to the

truth.

Q971 Baroness Bonham-Carter of Yarnbury: You said that you, the professionals, are
happy about the idea of this BBC television service. Is that true of the Arabic governments,
would you say?

Mpr Chebarro: 1 think that the governments, till now, are trying to swallow, or get used to,

basically, the current information revolution that the area has witnessed. The professionals

21



welcome the BBC and I think, the governments, in a global world they cannot say no to the
BBC. The BBC is entering lots of houses anyway through the excellent service the World
English Service provides. But, it is not reaching the masses. There is a sceptical question by
these governments why now you want to repeat an experiment, like the Americans did a
couple of years ago, Al-Hurra, the free one, basically to propagate freedom, democracy, and
get the message right. For some reason they think Al-Jazeera, Al-Arabiya and other national
TV stations are not getting the message right and they are airing lots of propaganda. Let us
face it, there is a situation in the Arab world whereby what is cross-national news could be
aired on a broad channel, there is the Palestinian question and there is the Iraqi question and
these are where there is consensus about how to report and where to report and when to report
them. With the BBC, I wonder what else could be brought in. It will bring in better
production values and it will bring in better objective input. If it is not going to report from
the region it is going to be seen as an element importing news from outside it. Al-Hurra is
seen clearly as a vehicle of American hegemony within the intellectuals and the street switch
it off, because I do not see it saying anything or adding any news value or information value.

This will be the challenge. The BBC has an aim and it is risking a lot by going on with this.

Q972 Baroness Bonham-Carter of Yarnbury: I think what they say is that they want to
bring the world as regional, maybe, in their news, as you both have been. You have both
talked about having offices closed down and I think neither of you have offices in Saudi
Arabia.

Mpr Chebarro: We do have.

Q973 Baroness Bonham-Carter of Yarnbury: You do; I am sorry. Do both of you have
full access to all the countries you broadcast to, from the point of view of the signal being

reached, people being able to watch your programmes, whatever?

22



Mpr Chebarro: Yes, absolutely. I believe that there is no restriction on the signal. Nobody
could jam your signal, it is free-to-air and it has obviously catered for the tools and the

machines of the state there.

Q974 Baroness Bonham-Carter of Yarnbury: The BBC will be able to reach everywhere
it wishes to reach?
Mpr Chebarro: 1 believe that. If they pick up all the relevant satellites which are picked up

free to air there should not be a problem.

Q975 Lord Maxton: You buy satellite time, do you? How many satellites do you use?

Mpr Souag: The technical part I really do not know, but I know that, for Al-Jazeera, for
example, in Saudi Arabia we cannot open an office there, we cannot even send somebody to
report from there.

Mpr Chebarro: In Qatar, they revoked the nationality of our reporter in Qatar and kicked him
out of the country as well. They took his passport and citizenship.

Mr Souag: 1t could be. I do not really know what happened.

Mr Chebarro: There is an information war in the region.

Q976 Lord Maxton: Could I ask also, however, which is quite important, because we are
talking rather glibly about the people in the street across the Arab world, but presumably that
is going to be neither the BBC’s audience or, to some extent, your audience, if you are talking
of 30 million, or 50 million even, out of the 250 million, it is still a relatively small part of the
population and presumably it is the professional, middle-class audience that is watching both
your services and will watch the BBC services. To what extent are you or the BBC likely to
reach down to, if you like, the man on the street, the average person living in fairly poor

conditions in parts of the Middle East?

23



Mpr Souag: Talking about Al-Jazeera, I think actually a portion of our audience is from these
poor people, because the only entertainment, practically, in the Middle East is television.

Mr Chebarro: 1t is cheap.

Mr Souag: Cheap, and people are very politicised, people are very aware, even the people
who have never gone to school still can talk to you about the international issues with quite a
lot of knowledge. Actually, this is another issue. I have noticed that from the beginning you
have been concentrating on the BBC in the Middle East, how it works in the Middle East and
reporting from the Middle East. A television channel of this kind is not going to be reporting
only from the Middle East, the Middle East is just a small region. In Al-Jazeera, sometimes,
if we have a one-hour bulletin, it might take half an hour in the Middle East because most of
the explosive things are in the Middle East, but very often you might have 45 minutes of
nothing about the Middle East, about the war, because this is an international channel, it is not

a channel about Arab issues.

Q977 Chairman: To interrupt you, I am not sure that the vision of the BBC would be much
different from what you are saying?

Mr Souag: Exactly, and the audience would look into not only what is reported about the
Middle East or from the Middle East but also what is reported about the war then how it is

reported. The BBC has to compete for its reputation with what it does.

Q978 Lord Maxton: The BBC, in order to get down to that audience, will have to spend
quite a lot of money presumably on marketing as well as just on putting out the service, will
they not? Will they not somehow have to get the message across that this service is now
available?

Mr Richardson: 1 think the message will get across very quickly, apart from the radio side of

it, certainly they will know about it. One of the things that Orbit was most concerned about

24



was that once you start broadcasting in Arabic you do get to the people in the street. They are
not worried so much about CNN or BBC World because that gets to the elite, and the elite are
judged to be smart enough and wise enough to take this sort of information. When you get
into Arabic and it gets right down into the slums or into just ordinary working-class areas that
is what worries them and when Orbit started off they charged $10,000 as a subscription, to

make sure that it was an elite channel.

Q979 Chairman: Can we go back a moment to Mr Chebarro. I have got down here a quote
of yours, and I think I quote it accurately: “People will look with cynicism to the new
venture” that is of the BBC “if it takes off, especially given the British position as a strong
ally to the US and the US and coalition military situation.” There you are equating the BBC
with the British Government, and is that the point that you are making?

Mpr Chebarro: That was part of an interview and only a soundbite was taken out, as usual

when one is under pressure of time.

Q980 Chairman: So the journalist bit on it?

Mr Chebarro: Exactly. I said in the same soundbite that it is a welcome addition to the range
of information, yet when I was asked specifically how the viewers will see it, it is always a
double-edged sword, you do not know where it is going to fit, but there is, as my colleague
Mostefa was saying, this high awareness, there is also high association. The public is aware
of what is happening in Iraq and the public is aware that news gathering and news operation is
not just an innocent operation of information. In some countries they call it fourth authority,
in others they call it an objective tool and in others they call it a watchdog, basically. Yes,
there will be especially I said that the American channel was seen as another extension of the
policy of the US, whereby they say but they are losing in the information war, that the

messages coming out of the Middle East are not taking on board hundreds of hours of

25



speeches of President Bush on Al-Jazeera or even on Al-Arabiya, whereas they reckon that
there is a problem of radicalisation within the Arab street that they need to address and reach
out. So to speak, if the BBC enters the race for viewership, it could be seen as another
propaganda tool. Traditionally, the BBC has always been seen as an independent, objective
force, yet it is risking a reputation, but at various times of the history of information from the

region it was maybe tarnished or put in question, so this is at stake today for the BBC.

Q981 Chairman: Therefore, will it depend upon the quality of the service that is provided?
Mr Chebarro: Basically, it is trying to reconcile 22 different Arab streets and 22 different

viewerships available in 22 different countries of that region.

Q982 Lord Armstrong of Ilminster: I wonder if I could go back just for a moment to
Mr Richardson’s expectation that the provision of this BBC Arabic Television Service will be
much more expensive than they are reckoning. I think we were told that it was expecting to
cost £19 million a year for the 12-hour service which they will be projecting. Do you think
that is a gross underestimate?

Mr Richardson: 1 think it is a pretty serious underestimate because I see, yesterday, was it,
the Managing Director of Al-Jazeera talked about the hundred million dollars that go into
Al-Jazeera Arabic each year, and I have been told, and I think probably it is pretty accurate,
that a hundred million dollars is going into Al-Jazeera English, the channel which is being
launched next month. I understand that Channel Four News, which is about 40 minutes of
content five days a week, has got a budget of £20 million. It is a serious underfunding, in my
view. Now that there is the competition with Al-Jazeera and Al-Arabiya and other channels

coming along, it worries me.

26



Q983 Lord Maxton: When they were here yesterday, the BBC told us that they intended to
stream their new Arabic service on the internet service as well and also, more particularly
probably, if you are talking about a bigger audience, onto the new mobile ‘phones as well.
Do you do that, or are you intending to do that as well, or do you see the BBC maybe as
gaining an edge on you in that?

Mr Chebarro: 1 think we have internet streaming. You can tap into the address and you can
see basically our broadcast up to the minute. There is what you call revenue, and this is all
aimed maybe at revenue, I understand, from the mobile ‘phone, which is up-to-the-minute
information via mobile ‘phone. That needs subscription and is another way of measuring who
is tapping into your information and service. Yes, we are already giving to mobile telephones
and I think Al-Jazeera does the same.

Mr Souag: Yes, the same thing.

Mr Chebarro: 1 think also the streaming on the net as well of the broadcast, so it is something
which is already being done.

Chairman: [ am immensely grateful. Actually we could go on for very much longer on this
but, as you understand, we have another witness waiting. [ think it has been totally

fascinating and thank you very much for the way you have given your evidence. Thank you.

27



Witness: Lord Triesman, a Member of the House, Parliamentary Under-Secretary of State,

Foreign and Commonwealth Office, examined.

Q984 Chairman: Good morning, Lord Triesman. I am sorry we have kept you waiting a
little. We had three witnesses beforehand and it took just a little bit longer than we thought. I
think you know what we are about. We have produced our first Report and published that and
that will be debated in about a week’s time in the Lords. We were conscious of the fact that
there were a number of areas which we did not have the time to do full justice to and one of
these was BBC World Service, which obviously was a very important part. I wonder if |
could start in this way. I note that, as part of the Spending Review 2004 settlement, the
Foreign Office agreed to undertake a review on the effectiveness of public diplomacy work.
Lord Carter of Coles was appointed to carry out that review. The review has not yet been
published but it does seem that the role of BBC World Service fell within the remit of that
review. Could you explain why you consider BBC World Service to be one of the
Government’s public diplomacy tools?

Lord Triesman: 1 think, if we are going to try to reach out into the world and convey a sense
of what the United Kingdom is like, we need a number of ways of doing that and there are a
limited number of options, apart from all the options in private society and business, and so
on. The public options are the British Council, the World Service, because it has a presence
pretty much everywhere in the world, and one or two other, very important institutions,
including the Chevening scholarships and fellowships, which are important, which bring
people into this country to get a sense of what we do. To make that successful, in my
judgment, the services that we provide have to be seen in the rest of the world as being of
first-rate quality and they have to be seen as having genuine independence. They may be
pulling in the same strategic direction but in the content of what they do they have to have a
sense of real independence, because if they do not have that people do not trust them and it is

28



critical that they are trusted. I think it helps convey what we do but it does it based on, in the
case of the World Service, dealing with issues throughout the world, in news coverage and
cultural coverage and other forms of coverage, in a very, very responsible and very objective
way which people have come to respect, I think, probably above all other international

broadcasting players.

Q985 Chairman: Really what you are saying is that any advantage that the BBC has in its
programmes is an indirect one?

Lord Triesman: 1 think it is a mixture, Lord Fowler, of direct and indirect. It is indirect in the
sense that it is reputational, and the reputational elements are built out of the overall quality of
what it does everywhere, and that is probably quite hard to define because it is a process
which takes place over very, very many years, no-one gets a reputation on day one, it has got
to be achieved over a period of time. I think it is then a direct one in the sense that people can
look at this as a British institution and say “Is this a country that is capable of dealing with
very complex issues, in very difficult parts of the world, with real objectivity, with
impartiality?” and the answer is yes. Does that say something of us as a nation and as a

people? 1 think the answer to that is also yes.

Q986 Chairman: You think the independence of the BBC and the values that the BBC
follows are a vast advantage, as far as the country is concerned?

Lord Triesman: 1 think they are a huge asset and I compare them with other international
broadcast media and I can see the difference between the two. The distinction that I would
like to introduce, in response to that question, because of course it is the question at the heart
of all of this, is that, I think, as Government, we have an absolute responsibility to stand well
clear of the editorial independence of the BBC and the content of its programmes and its

practice in programming. What the World Service and the other parts of public diplomacy

29



need to do is face in a general strategic direction that is useful to the United Kingdom,
because they are heavily dependent upon public finance and we have an interest for which we

are answerable in Parliament, and should be.

Q987 Chairman: You would not wish, under any circumstances, to interfere with the BBC’s
independence?

Lord Triesman: Its editorial independence, no, I would not. If someone put the proposition to
me that we should, I would fight that proposition very fiercely. Do I believe that we should
try to have proper mechanisms to steer the strategy, that is the where rather than the what, if [
can put it that way, and I do think we have a genuine interest in that and that is an interest that

the taxpayers are entitled to see us exercise.

Q988 Chairman: When Mr Murdoch quoted Mr Blair telling him in a conversation that the
BBC World Service coverage was “full of hate of America,” gloating about our troubles, that
is simply an expression of opinion that anyone might make?

Lord Triesman: Yes, and he does have robust opinions, I have noticed that, from time to
time. I think it would be unfair to characterise the World Service in that way, but the World

Service’s decisions on editorial content are their decisions.

Q989 Chairman: Alastair Campbell, or whoever has taken his place, would not get on the
‘phone to the World Service and say “This is the Prime Minister’s view; you want to do
something about this”?

Lord Triesman: 1 am pretty confident that I can say no.

Q990 Lord Armstrong of Ilminster: I just wonder if public diplomacy is the right way to
describe this, because diplomacy implies kind of active work around the place and what you
are describing is much more like a pervasive influence, that something about the British way

30



or British objectivity is projected by the BBC World Service greatly to the advantage of
Britain in its international affairs but, in a sense, indirect, in terms of government-inspired
diplomacy?

Lord Triesman: 1 was curious, when [ was first appointed to the Foreign Office and found
this in my brief, as to why the particular words had been chosen, because exactly those issues
went through my mind. I have to admit, I have not been able to find better words. I suppose
there is some justification in the content of the words, in that, in our discussions, the annual
discussion in particular, with the BBC World Service, which Michael Grade attends, as Chair
of the Governors, there is a good, strong discussion about where in the world it is useful to be.
In that sense that is, of course, a political choice and I do not think it would be sensible to hide
from the fact that it is a political choice. I believe that the BBC has reviewed the political
choices made, the advice that it has given has been good, I think the Foreign Office has
responded well to that advice and I think we have got the right outcomes. I must say, I hope
we have got the right outcomes in a timely way, because some of these discussions seem to
me to have taken so long that on occasions we are entitled to worry that we may be behind

again.

Q991 Lord Holme of Cheltenham: We have just heard evidence from the competitors of
the BBC in the Middle East, from Al-Arabiya and from Al-Jazeera, and on the whole a very
fair-minded response to the prospect of the BBC entering an Arabic service. The point was
made that the good reputation of the BBC for objectivity, impartiality, balance, part of the
values, if you like, of the British way of doing things, which the FCO has an interest in, could
be tainted by the policies of the British Government. Clearly the BBC are in no position to do
anything about the policies of Her Majesty’s Government, but I think the flip side of that is
what clear assurances and protection can the FCO and the Government in general put in place,
not just to viewers in the Middle East but to people in this country whose money is being

31



spent on this, that the independence will be absolutely assured and that there will be no
tinkering and no hanky-panky? The reason this is important is that it could affect the trust
which you talked about just now as being the key characteristic of the reputation, both of the
BBC and of Britain, if you like, a trustworthy organisation and a trustworthy country, that
could affect it fatally. I think the bit that is difficult is this word ‘strategic’. Strategic
suggests geopolitical objectives being executed through public diplomacy rather than
suggesting the rather more benign halo effect of a good image, British Council type work that
you were also talking about. What have you got in mind to make sure, in terms of this new
station being successful, that it is absolutely ring-fenced, because it is difficult enough in this
country, with people biting the legs of the BBC, to retain impartiality, how much more
difficult when there are these momentous issues in a very contested region? What are you
going to do to make sure it is independent and is seen to be independent?

Lord Triesman: The first thing I think any government has to do is make its position clear
and make that position clear on the record. I have done so myself a number of times. I have
made it clear, as I have today, on the record that any attempt, or any suggestion that there
should be an attempt, to interfere in the editorial independence of the BBC World Service,
whether it is radio broadcasting or its websites or any of the new media or the new Arabic
television station, which is a very important venture, if that is compromised in any way then
the whole of the objective would be foiled. I am wholly on the record, as are other members
of the Government, that there will be no interference in the editorial policies. Incidentally, I
should add that when Lord Carter approaches these same questions, and I hope it will be
reflected in the Report when it appears, those comments will be made in just as robust a way.
I just say that again. Secondly, it is a very difficult enterprise launching television in a market
which is already reasonably crowded and where there are other stations which have had a

number of years and have got going; they are serious competition. I think, if the BBC were

32



thought to be a vehicle for propaganda, rather than a vehicle for impartial coverage, they
would have not only the difficult hill to climb in taking on competition in a crowded media
market but they would have failure built in from the beginning. I do not think it would be in
anybody’s interest for there to be any taint of that kind at all, if they are to succeed in that
competition. The final point I would make, very briefly, is this. Of course people sometimes
say that there is public money going in, does that not mean, as it does in other countries, that
the government which puts in that money exerts some sort of an influence; well, I think it is
right that public money goes into the BBC, possibly people will always raise that question.
The only answer to it is, day by day, content by content, can you analyse what they do and say
it is genuinely independent, clearly independent, reflects impartiality in the programmes that
are broadcast. If anybody, as it goes forward, has criticisms on those latter fronts then I think
we have got to be able to deal with them very strongly. We will not interfere in its

independence.

Q992 Lord King of Bridgwater: I think one of the problems you have got is that other
governments do not believe you. I think I recall ‘The Death of a Princess’, that the Saudi
Government found it inconceivable that the British Government could not actually organise
the BBC and that was a programme which was funded by the licence fee-payer, and the
Government had that defence, that they did not have any financial role. Here we have a
situation in which you are funding it, you are funding the whole thing. Does it occur to you
that, and certainly the message that came across from our other witnesses just now was, you
are supporting the launch of a programme at a particularly sensitive time in the Middle East,
when the British reputation in certain areas is extremely low and it would be seen to be, to
quote Lord Holme, in the strategic interest of the British Government to get a better image for

itself and its policy there? You are going in there, and with much more immediacy, via

33



television, risking the reputation of the BBC, putting it in a much more controversial area,
where people will not believe that it is independent of Government?

Lord Triesman: 1 think you are absolutely right. The fact is there will be some governments
and some other media outputters who will never accept that the BBC conceivably can be
wholly independent. On occasions I run into the foreign ministers of other countries who put
it to me in terms that I should ‘phone the BBC’ or intervene with the BBC and stop them
criticising President whoever, and I say it is nonsense, and I try to say it as diplomatically as I
can, of course, this is not the way we work and nor is it conceivable. As to timing, I think it is
a very important issue. Personally, I would have hoped that we could have got to the position
where we had an Arabic-language T.V. service rather longer ago. It would have required
other changes to take place rather earlier, which is why I made the point about making
changes in a timely way, anticipating events, but I am glad it is now happening. I think that
what people will find is, in practice, whatever criticisms there may be and the anxieties, that
in a media environment in which there is a great deal of misrepresentation of this country and
of events locally, where there is often a tolerance of terrorism in broadcasting, the BBC is
impartial in all of those areas, that it tells a truthful story. I make that point because, whatever
the timing of the start of it, and often we do not get to pick the times exactly as we might
choose, it will then take time to establish a reputation. Reputation is not established, as we
know, overnight, but I would rather start now and feel that we have established a reputation
over the next few years than wait until we feel there is a more propitious time. I do not know

when that more propitious time will arrive.

Q993 Baroness Gibson of Market Rasen: Can you explain to us how some of the grant in
aid is set? Also, can you explain to us what the benefits are of the World Service for the UK

taxpayer?

34



Lord Triesman: Let me start with the benefits and then come on to how we fund those
benefits. 1 think the benefits are that there is a first-class, international, high reputation
broadcaster, as I have said, independent and known to be independent, even if there are
squeamish people around in the rest of the world about whether it is, but where impartiality is
the hallmark of what is broadcast. Also I think that, increasingly, because through digital
radio you can hear broadcasts in this country, there is now a greater benefit, which could be
greatly extended. I will just make the point, when I go home at night and turn on my radio the
default station to which it goes is the World Service, which I find an extraordinarily valuable
asset. I would like to feel that in many of the communities in, for example, the African
diaspora there would be a lot more of that available to them than there is at the moment. I
think it has got very, very high values outside and very high values inside the United
Kingdom for taxpayers. The budget is set in an annual process. The process really goes
ahead in blocks which correspond to the Comprehensive Spending Review periods so that
there is some stability in overall funding but there is a review which goes ahead within that
each year. For example, during the 2002 strategic decisions on spending there were decisions
to increase the amount that was available by an extra £48 million, bringing it up to
£239 million in this financial year, and in 2004 an extra £19 million to develop the new media
services, these are web-delivered services and they deliver access in some of the ways which
it is evident people are now more attracted to, or find easier to get hold of, and are very
valuable assets as they are rolled out. There is a forward plan which gets adjusted as these
new things come along. The consequence, just to put it in figures, for next year of the
expenditure will be that there will be £246 million spent on the service next year. Part of this
process involves a very thorough discussion in the annual scheme with the BBC and I have to

say that the World Service comes forward with some electrifying proposals which will

35



involve very much higher expenditure, and on occasions, valued as it is, we have to say we

think that is going rather further than the taxpayer should allow.

Q994 Chairman: Could you let us have the figures on perhaps the spending over the last ten
years, as far as the World Service is concerned?

Lord Triesman: Certainly.

Chairman: I think that would be quite helpful.

Lord King of Bridgwater: I would like to raise a question about the cost of the particular
funding of the Arabic service. We have just had evidence Al-Jazeera are launching an
English service. They are raising, I think, $100 million to fund it. The unanimous view of the
three witnesses we had before was that the funds available for launching this, which I think
are £19 million, are woefully inadequate.

Chairman: [ am sorry to interrupt. We are coming later to that.

Q995 Lord Peston: Could I still partly take us back to what Lord King started us off on a
few minutes ago, about the whole enterprise here. To my knowledge, lots of Arab people
believe that the BBC is strongly pro-Israel and is in the pockets of the Americans and is not to
be trusted. Equally, many Jewish people believe, largely because of the history of the Foreign
Office in this area, that the BBC is totally pro-Arab and traditionally so. I take the view that
if the BBC has managed to offend both sides in this extreme way they must have got it
exactly right, but, following what Lord King was trying, I think, to get you to say some more
on, is this not a very dangerous area at this time for the BBC to decide to expand into? In
other words, in terms of objectivity, in terms of what the BBC ought to be doing, is the
probability of it all going wrong not so high that perhaps they ought to have stuck with the
Czechs and the Slovaks, and all of that? Did you get involved in discussions exactly along

those lines and do you have a view on that?

36



Lord Triesman: 1 do have a view. The first part of that view, I agree with you, is that if
everybody is disgruntled we are probably roughly on the right route. There is no question
about it, whoever you talk to thinks the choices have been wrong. My view is really this, if [
can elaborate very slightly on the points I made to Lord King, I believe that we should have
been more attentive to the development of the Arabic-speaking world some time ago. I do not
think we have missed the boat but I think we were in real danger of having missed the boat,
and that is why I think it is right to do it now, and if I thought if we did not do it now would it
be slightly more favourable in a year’s time, I have no reason to think that in a year’s time, or
two years’ time, it would necessarily be any easier. I think that is just the hard, political
reality of it. In those circumstances, if we are to try, not by propaganda but by honest
coverage, to offset some of the more extreme propositions that are broadcast, every hour of
every day, in the Arab-speaking world then we ought to get on with that. Will that be of
greater value than trying to broadcast in the former Soviet bloc? In my judgment, yes, not
because I think the former Soviet bloc is uninteresting but because we did the fundamental
job that was needed there at the time that it was needed and it had the impact that was
intended, about opening the window on what the world could be like rather than the shuttered-
off world in which those countries lived. That proposed change reflects, I think, modern
objectives and I think it is right to do it. As I have said, sorry to repeat the point, had we done
it three years ago I suspect the competition with Al-Jazeera and others might have been

slightly easier; now it is quite tough but, tough or not, it is right to do it.

Q996 Lord Kalms: I thought I would just pick up a point that Lord Peston made. The
analogy between the fact that the BBC is seen often in this country as being prejudiced
towards Israel, that is alright here because we are, in a sense, outside the conflict, but in the
Middle East they are not outside the conflict, they are totally within the issue, and the fact is
that the Arab-Israeli conflict is fundamental to all the Arab countries, they are, in effect, in

37



total conflict with Israel. Is it possible, within those absolute dimensions, that the BBC can
come in and somehow create a balance in the news that it gives? It would be a bit like saying
that during the war the BBC ought to have represented Hitler’s view; obviously, it could not,
we had to see only the British view looking out. Now you are trying to put the BBC right in
the centre of what is the major issue of the ideological battle between Palestine and Israel, and
it seems to me that the BBC is going to get a bloody nose out of this. I cannot see the line it
can take, it will naturally, inevitably, have to take the home side view, and that seems to me to
be putting the BBC initially, or soon, at a disadvantage. Do you not see this as the great big
danger of this whole concept, of moving into this area and taking a terrific reputation, which
came out of every other witness, the terrific reputation of the BBC, and putting it on the line?

Lord Triesman: 1 think that the BBC has put its reputation, in that sense, on the line many
times. It did it throughout the cold war. It was routinely described by the regimes in Eastern
Europe and by the Soviet Union as being no more than a mouthpiece for the British
Government and it was attacked roundly and, in many countries when they could, blocked as
a broadcaster. It is blocked to this day in China because it is simply a mouthpiece, as they
would put it, of the British Government, and the Chinese take great exception to broadcasting
freely. I just make that point to you, Lord Kalms, because I anticipate also that there will be a
good deal of hostility on this occasion and this is a steep hill to climb, genuinely I accept that.
What I think we should learn from the history of it though is that the BBC’s capacity to build
a reputation over a period of time finally overcomes those gradients and I think it will on this
occasion as well. It will be very, very hard. As Minister for Africa, as I go round Africa, I
meet politicians in Africa who say “The BBC World Service only appears to support the
Opposition,” and I say “What they cover is a matter for them,” but, from what I have heard,
that appears to me to be untrue, and I cannot follow all the languages that are used but from

the ones I have heard in English that appears to me to be untrue. Gradually, over a period of

38



time, you do find people who say, “Actually, I’ve got to accept there was coverage which
seemed to be good and objective and reflects what you’ve said, what you’ve claimed for the
BBC.” It is very hard. Is it worth taking on something that hard; in my judgment, yes. Do I
believe that the BBC will be able to step up to the plate and succeed despite it being that hard,

yes, precisely because we have seen them do it.

Q997 Lord Kalms: What we have heard from several of the people this morning were the
words ‘high-risk strategy’, that the BBC is now entering into an area of high-risk strategy. It
seems to be a little bit that they are betting the company, one of the rules you make in
business, you never bet the company on anything, you take serious, calculated decisions. In
many ways we are betting the company, we are betting the BBC will come through this. If
we get this wrong then our terrific reputation, which quite clearly has been established, is at
risk, the words ‘high-risk strategy’ come very much to mind. I emphasise it to you.

Lord Triesman: The new service has got to succeed on a number of fronts. We talked about
it reputationally and whether it will establish its credentials quickly enough and against
pressure from others. It has also got to deal with this service financially. Broadcasting in the
Arabic-speaking world has not been a secure financial project in the past, so there are big
issues there. I think it is right to identify all of those issues. I do not believe it will fail
because I think they will succeed in this and I think there is risk but I do not think it is an
incalculable risk in that ‘betting the company’ mode. Even if it were not to succeed on either
the reputational route, and it did not achieve the right sort of coverage and penetration into the
markets in the Arabic-speaking world, or indeed if it failed financially, the BBC World
Service would still be there across the globe and successful across the globe, so I do not think
the company goes down, in that sense. I do not want to finish on that kind of negative note
because, it is very interesting to me, all sorts of other providers in the Arabic-speaking world
have told me that it would be a disastrous enterprise to embark on. When a major competitor

39



tells me something is a disastrous route, you would never open an electronics shop in the high
street, would you, if you listened to the competitors.
Chairman: I think, to be fair to our previous two witnesses, that was not quite the flavour of

what they were giving to us.

Q998 Baroness Bonham-Carter of Yarnbury: Sorry, just to press you on this point. The
fact is that television is a very different medium from radio and has the ability to be much
more provocative and, as we have heard, this particular service is being aimed at the working
people, not at the elite, so it is not quite the cold war analogy, where I think it was more the
governments, was it not, who were objecting to what was being broadcast? Just to go back on
this point, are you not concerned that the BBC World Service television channel, in an area
which is rife with sensitivity, might undermine both the reputation of the World Service itself
and the role it plays representing Britain.

Lord Triesman: Just for clarity, I think that during the cold war period World Service
broadcasting was aimed at all sorts of different strata. There was a very strong desire to get to
the citizens of countries and open that window on what the rest of the world was like when
others tried to keep it closed. In this case, it is true that the ambition is to get to what is called
sometimes the Arab street; that is absolutely true, I think it is possible to do that. I think it
will depend on some very astute programming that is likely to be appealing. I keep saying
will sports be shown on it, but I am told that the cost of getting the rights is prohibitive. I can
imagine all sorts of ways in which this can be more appealing to people if it has got the right
spread, the right cultural mix, and so on. Will the Arab street start off even more sceptical
than some of the Arab governments, I think there is a real chance of that. Wherever the BBC
World Service has broadcast, I think over a period of time — I hate to use the words ‘ordinary
people’ because somehow it conveys entirely not what I want to convey — it has reached those
audiences and has finally become embedded in those audiences because of its reputation. I do

40



think that you make a very strong point about the difference between television broadcasting
and radio broadcasting. One of the points I have made consistently to the World Service in
the discussions on this project is, are you 100 per cent sure you have got the people who can
do television; you have got expertise coming out of everywhere in radio but have you got that
expertise in T.V. They are confident they have, they are bringing in people who do look very
estimable but I am going to keep asking that question myself, because I think if anybody
relaxes on the assumption that you can do television in the same way that you do radio they

will fail.

Q999 Lord Armstrong of Ilminster: We were told, I think yesterday, that £19 million had
been allocated for the development of this new BBC 12-hour service and I have two
questions. First of all, I wondered whether you had talked to them at all about the possibility
of finding that extra £6 million so that it was turned into a 24-hour service; we gathered that
was the extra premium that would have to be paid, as it were? The second point is the point
that Lord King was beginning to touch on, are we sure that £19 million is going to be enough
to finance this service? There was a reference to the fact that Al-Jazeera is putting something
like $100 million into the provision of an English service. You are going to have to pay for a
great many extra people, some of them quite expensive people, in those countries. Would the
Government be amenable to the thought that in order to make this successful the funding will
have to be a great deal more than either £19 million or £25 million?

Lord Triesman: The BBC has put together what looks to be, in my judgment, a pretty robust
business case. One of the things that is true about BBC World Service is that it does make
use of synergies within the BBC and news-gathering, and so on, although of course it does
need specialists in this area and they will be expensive. The synergies are probably a bit hard
to cost in an organisation like the BBC, but nonetheless they are there and so I think that the
plan looks reasonably sound. The difference with Al-Jazeera is that Al-Jazeera has decided to

41



be a global broadcast station. It broadcasts 24 hours, it does it right throughout the world, not
just in the Arabic-speaking countries. There is quite a high premium in doing that, as we
know, with all of the big global broadcasters. That is a really tough business to get into, |
think. That is why, in the case of the BBC World Service Arabic programming, we believe
that it is right to start with the 12-hour programming and see how that looks. There is a very
good, logistical reason for it. If you look at the time zones of the Arabic-speaking world, you
can get, roughly speaking, 80 to 90 per cent of most of the hours that people are awake with a
12-hour service. It is a very narrow time zone band. Others may have made this point, my
Lord Chairman, to you before, but it is a very significant factor. I think, in justifying a
24-hour service and any additional expenditure, whether it be £6 million or more, you would
have to say, “Well, what do you really think audience penetration will be at three or four in
the morning in the Arabic-speaking world with a television station?” I think that only solid
research, showing that there is some serious value added by doing that, will be needed to

convince people to go ahead.

Q1000 Lord Armstrong of Ilminster: I can only comment that the Arabs in my part of
London, which is near Bayswater, seem to stay up all night already. Could I ask, and you
may not want to answer this question, whether the BBC actually asked for more than
£19 million to do this job?

Lord Triesman: They wanted a 24-hour service; they have that ambition. I must say, to their
credit, when we talked about what may or may not be the pros and cons, and there was an
open discussion of that, not a sense of giving them a direction but an open discussion of it,
they came back with a business plan which, as you know, dealt with various of the language
groups and how they were going to generate resources inside the BBC, which indicated that,
whatever their long-term aspiration, their recommended position at the moment is the 12-hour
and we agreed that was the right way to go. Incidentally, I ought to make this point, and I do

42



not mean to go on too long about it, there are two features of this, and I do think there are two
and they are distinct. The first is, of course, that there needs to be proper balancing finance in
order to make this thing work, but secondly that it was worth doing in its own right, that as we
analysed it out it was the right thing to do.

Chairman: Obviously, things have changed in Government. I have never heard of public
spending negotiations being called an open discussion, up to now, in my experience. The
Treasury at the end decides pretty firmly which way it is going to be, but we will leave that to

one side.

Q1001 Lord King of Bridgwater: You said at the start this has got to be well done and it is
one of the criteria for the BBC in doing it. With the increased competition there is going to
be, it could well be that the BBC find it is rather harder to recruit competent, Arabic-speaking
journalists if there is competition for them and that they cannot do it as well as they hoped
within the budget that you have agreed. Have you got any ability to ensure that it is properly
launched if they hit trouble? Will the alternative be to postpone it, or will the alternative be to
give them more assistance?

Lord Triesman: 1 suppose I have not reached towards an alternative, Lord King, principally
because, when the BBC have discussed the detail of this, one of the things they have felt very
confident about was the quality of Arabic-speaking journalists, who of course principally will
come from those countries, they have been really rather confident of that. I think it may well
be that the burgeoning of the Arabic-speaking media has generated a very considerable

number of competent journalists.

Q1002 Lord King of Bridgwater: What, currently unemployed?
Lord Triesman: Currently attractable to the BBC Arabic service. I must say that one thing

which has to be said about the World Service is that, its world prestige, as such, there is a real

43



desire, particularly among younger journalists who are very ambitious and of very high
quality, a real ambition to work for the BBC, it is one of the great prestige steps on anybody’s

CV.

Q1003 Lord King of Bridgwater: Tell us, because you have not told us this, which hours
are the 12 hours?

Lord Triesman: 1 have not got those hours in front of me. Do you mean the British ones?

Q1004 Lord King of Bridgwater: You know that it covers 80 per cent of the listening time,
so somebody must know the answer?
Lord Triesman: Indeed, and I will make sure, my Lord Chairman, that we provide that. 1

think it runs from something like six hours before GMT to six after.

Q1005 Lord King of Bridgwater: Continuous hours?

Lord Triesman: Yes.

Q1006 Baroness Howe of Idlicote: Mine is a very quick bit of future-gazing. There is
clearly a disparity between views about how much this is going to cost to be really successful,
but leave that to one side. In its early days, if it is up and going, it is going brilliantly and
everybody is absolutely delighted with it on all fronts but it is costing more, what then?

Lord Triesman: That is a very tough question and I guess there would be a pretty tough

negotiation and the Treasury - - -

Q1007 Chairman: Another open discussion.
Lord Triesman: The Treasury would engage in that open discussion, I think that is right. One
of the things which I hope the BBC itself will continue to do, and arguably could have done a

little earlier if they were realistic about it, is continue to review its output and ensure that it is

44



using the resources that it has as effectively as it should. I am not, in that, hinting at other
language closures, the plan we have got needs to bed down and we have got to be confident
that it is working but, rather than encourage anybody’s thinking, including the BBC, that the
first recourse will be to go back and knock on the Chancellor’s door, I think there is a key
recourse, which is to make sure that, as they were, I believe, they are using all the resources
they can, we have in that a sum just under £250 million next year, that they are using every

penny of that wisely.

Q1008 Lord Maxton: To ask you a question on these costs, the BBC of course already
employ presumably a fairly large number of Arabic-speaking journalists on their radio
stations; certainly in BBC Scotland the journalists move between radio and television. When
you looked at the costs of this, was that taken into account, that presumably some of these
journalists would either move over or would be employed doing both parts of the service?

Lord Triesman: That was really my point in saying that there are synergies across the BBC
and within the World Service. It is absolutely true, there are a significant number of Arabic-
speaking journalists already in the BBC. I cannot say, I am not a broadcaster, I have never
been asked to put together a programming system of that kind, whether all of those people are
sufficiently telegenic, or whatever it takes, and they will have to make those kinds of
professional judgments. They do start with a very, very good base resource and it is one

which is a very flexible resource, that is quite true.

Q1009 Lord Maxton: Which, of course, an organisation like Al-Jazeera did not have and
will not have, that sort of double pallium, if you like, in terms of journalists?

Lord Triesman: Interestingly, I think I am right in saying that it was BBC journalists, in a
former attempt to get an Arabic-speaking service, who were largely the people recruited to be

the journalists for Al-Jazeera, so I think Al-Jazeera benefited greatly from the BBC.

45



Q1010 Chairman: I think we have heard that. Can I just sum up, before bringing in Lord
Holme. I think one of the concerns is, and you expressed it yourself, that we were behind
going into the Arabic service. The BBC is now going to have the authority and finance to
introduce a 12- hour service, not a 24-hour service. You may feel that basically this is too
little, too late?

Lord Triesman: 1 do not think it is too little. As I have said, I think that is a proposition
which will get tested in practice. My strong sense at the moment, having analysed the data
that we had, is that the BBC were right finally to pitch at the 12 hours and the period that the
Foreign Secretary was prepared to sign off. Is it too late, well, I think not. As I have said, I
think that it would have been advantageous to have started this earlier. I think it has still got
every prospect of working and I would not be an advocate if really I did not think that,
because I have got no desire to see public money spent fruitlessly. I think it could work but I

believe it will.

Q1011 Lord Holme of Cheltenham: I think one of the very sad things about this
development is the fact that, in scraping together the pot of money to do it - and I share the
scepticism of some other members of the Committee about whether in the end it will be
enough, because this I think is a high-risk enterprise, and the characteristic of high-risk
enterprise is, in business, as Lord Kalms reminded us, not just they go wrong but they always
end up costing more than you think they will, whether that is the case or not - we see the
closure of some services which really have been extremely important in these countries. I
happen to know the Czech situation very well and I think this will be a very great blow and I
know that a number of leading Czechs already are very sad and worried that the Czech
Service will be discontinued. I have to say, for some of the countries, I think it is a bit
complacent to assume everything is fine now and the very need that existed originally has

disappeared. I think there are real issues in a number of these countries about the nature of

46



the democracy, the nature of civil society, the understanding of the sorts of values which the
BBC represents, and those are very much valued by those who care about those issues, so it is
a sad development I think. My concern would be that has been done in the worst possible
way, “Oh, gosh, we’ve got to find the money somewhere so why don’t we close down some
services and that will pay for it,” rather than being led by the real demands and the real needs
of those countries for the sort of service that the BBC World Service offers. 1 would be really
most grateful for your opinion, because when the BBC World Service made this review how
far were people with sharp pencils in Government sitting over their shoulders saying, “Oh,
you can cut that one”?

Lord Triesman: | suppose | have started from some rather different working assumptions, but
let me explore them briefly with you. I think that probably there was a convincing argument
for a number of years before the BBC did this review to discontinue some of the services. A
number of the countries are countries which have joined the European Union recently, they
are now well-established, solid democracies, a number of them are in our military alliance, in
NATO as well, they are not thought to be at risk in a general sense and one of the
characteristics of not being at risk is that they have flourishing media. I know at first hand,
and I have seen it with a number of parliamentarians in our own House but also, of course, in
the House of Commons, that it is very easy to publish articles with strongly-held opinions on
almost any subject and the Czech media is as good an example of that as you could get, it is
very open media now in which you can fight out ideas without restraint. 1 do not think that
necessarily we will be adding in some of those countries a great deal of value, and the
indications that the BBC took as evidence that we were not adding that much value were that
the levels of penetration that they were then achieving were falling to very low levels indeed.

In many cases, people were picking up BBC broadcasts in English, in any case, because,

47



fortunately, many people in continental Europe make much more of an effort to learn our

language than we make to learn theirs.

Q1012 Lord Holme of Cheltenham: That is probably true of the under-30s but not yet true
universally in those societies?

Lord Triesman: No, not universally true, but I think that, nonetheless, when we get to these
very low levels of penetration and these very changed media profiles in countries there is a
different picture. It was perhaps the same decision that is coming round again that was taken
about Germany and France in the past. I think it is a pity, in a way, because, of course, there
was some very high-quality work and it was done by some very exceptional people, and
everyone will feel regret at that, but I think that the regret could be nostalgia now rather than
the realities of the contemporary position. I do think it was the right review with the right
outcome and it was not to get the money. That review, I think, would have had to take place
to enlarge the new media, just to do the work that was necessary to get these new forms of
communication with people going, they would have had to think about whether they were
using all the money wisely. In the development of new media, I think that is an area where

the BBC did grasp the nettle actually, and pretty early, and they have been doing rather well.

Q1013 Lord Holme of Cheltenham: Would the BBC, with or without your advice, have
discontinued those programmes had it not been necessary to find the money for this new
Arabic service?

Lord Triesman: 1 really do believe they would, yes. I think they would have held the reviews

that they intended to hold and I think they would have come to the same conclusion.

Q1014 Lord Holme of Cheltenham: The worry is, if the gloomy among us are right and the

new Arabic service will end up costing significantly more than the present estimates, for

48



competitive and other reasons, for establishing itself, will we see another tranche of countries
brought into the column of “Oh, well, compared with the burning need of having an Arabic
service, we can close those down as well”?

Lord Triesman: In discussions with the BBC they have said that they want the new pattern to
bed in. I have said, on behalf of the Foreign Office in those meetings, that I think it is very
important that we do not simply go through one change after another without everybody being
able to make what we have moved to work. That is the approach we are taking, in partnership
with the BBC. I think that if the Arabic-speaking service turns out to be very different we are
going to have to think about the whole thing. I do adhere to the point that it must be right for
the BBC always to think about whether they can do other things and more efficiently, that
would be true in any organisation. I could not say of any organisation they should not do that.
I think if there are other big questions, well, they will have to be addressed, and the
Comprehensive Spending Round is coming up and some of those polite discussions no doubt

will take place.

Q1015 Lord Peston: Just as a preliminary, of course I agree entirely, since the individual
taxpayer has to use their budget wisely then it follows that public sector institutions should be
subject to exactly the same rules. That is not a problem, as I see it, quite the contrary. I
should think that the more they are told they can do this and cannot do that really the more
efficient these public institutions would be. The fact still remains that one other aspect of this
matter is that Britain is a country which has to survive in a very tough, global economic
world. As I look at the list of the countries that are before us, several of them, I bet, very
definitely, the Czechs, without a shadow of a doubt, are going to be very successful
economies in the European Union and I am pretty sure that the Slovaks, the Poles and the
Hungarians are also very important markets, where we will be competing like mad, where it is
vital that we succeed. My only worry then is has that kind of consideration really had the

49



weight put behind it that it ought to have had? Really it is not for you at the Foreign Office to
tell the BBC “You must not give up the Czechs,” but it just needs airing, do you agree, that
one has to think often of these wider issues where, to go back to your point, the image of our
country will also help to sell our goods and services?

Lord Triesman: 1 have felt right from the start of my involvement in the exercise that the
FCO did need to be clear about what it thought were strategic priorities. This is not to compel
people but so that they understand our thinking that public diplomacy delivers the best
possible results. You are absolutely right about the economies of some of these European
countries, it is also true about some of the big economies in Latin America, and I think that
the response to that has been quite a wise one. Firstly, we do anticipate being able to access
through English language and that will have a continuing impact. Secondly, there are a lot of
broadcast outlets which we have an involvement with, which are not BBC World Service but
which we use, and we try to make sure that in view of, for example, economic work together,
business opportunities are good, those are all there. Of course, the new media that I referred
to a while ago are still going out as very important parts of that and in the business
community, of course, that sort of worldwide web networking is tremendously important. All
of that is still there. I would doubt that, if one looks at some of the levels of penetration, even
in quite dynamic economies, let me choose Poland, 1.82 per cent of the available market, I
doubt we were having the impact that, of course, you are quite right, we should want, and so,
of course, we have got to find other means. There would not be any point in saying, “Well,
we’re not going to do that involvement and we’re not going to do anything else;” we have got

to find other means.

Q1016 Lord Armstrong of Ilminster: This is a change of subject. In our first Report we
recommended that the BBC as a whole should be subject to a regular set of ‘value for money’
reviews by the National Audit Office. That is something that the Government and the BBC

50



have always resisted, for fear, they say, of compromising the independence of the BBC. Of
course, the BBC World Service is already subject to such reviews. There seems to be a
difference between licence fee-payers’ money and taxpayers’ money in this respect. I wonder
if there are any fears that the National Audit Office’s work with the BBC World Service risks
compromising the independence of the World Service, of the BBC?

Lord Triesman: You are absolutely right, that the World Service does have, in the six agreed
key principles, a requirement to go through an exercise on monitoring and I do not think that
any monitoring, whether it is NAO monitoring, and I do not want to guess at what will be in
Lord Carter’s Report, if there is any notion of there being a general and heightened level of
accountability for public money across the public diplomacy partners, I do not think any of
those should compromise the independence of the BBC. What I do think the public are
entitled to insist upon, that parliamentarians insist upon, is that if people say they are going to
do particular things, that is their direction of travel and these are the milestones, they are
entitled to insist that they know whether they are going along that direction of travel and
whether they are passing the milestones. I think that is the least that the public should expect
us to do. I think that we must do that, we must do it in a way which keeps at the forefront of
what we are saying, “This is where we’re going, we’re not telling you what you should do in
content, at any stage, in doing it.” Those are the distinctions we maintain as our guiding

principles.

Q1017 Chairman: Does the National Audit Office, in its inquiries, in any way compromise
the neutrality of the BBC World Service?
Lord Triesman: No, 1 do not think any of these performance-measuring systems compromise

that. I truly do not believe that they do and we must ensure that they do not.

51



Q1018 Chairman: You do not think therefore there is some sort of conflict between the
view on the BBC World Service as far as the National Audit Office is concerned and the view
on the BBC generally?

Lord Triesman: No, 1 do not, personally. We live in an environment, and I think it is good
that we do, where people say, reasonably enough, “What is it you say you intend to do?”” and
then later say “Are you doing it?” I think that is a perfectly fair question to ask of us, as
parliamentarians, or anything. The FCO has to be asked that. I do not think any of us are
immune from it. I do not believe that the BBC could point realistically to a single occasion

when such a question has compromised their editorial independence.

Q1019 Lord Maxton: Could I bring together perhaps two things you have said, one about
the growth of the number of people who speak our language, or maybe it is the American
language rather than ours, across not just Europe but the world, and of course the new media.
Is not the sense that the World Service is not yet irrelevant but that it is being replaced for
many people around the world by the BBC website, which gives, of course, a much bigger
and broader view of the world than just the BBC’s World Service can give and it gives an
impression of Britain which is open, democratic, liberal and has a whole variety of different
things going on?

Lord Triesman: 1 think the BBC’s websites, of which, of course, there are quite a number,
some of them highly specialist and many of them very intriguing, convey exactly the
impression, Lord Maxton, that you describe and they have the added benefit that a number of
them are interactive, you can get a discourse through them in a way you simply cannot by
broadcasting outward. I think there are real advantages in all of that. It is also true that on the
World Service, and at rather better broadcast quality than often you can get through the net,
there is a huge range of cultural materials, of things which are deeply interesting and which
rely on the specifics of the language that is used and of the music that is played, and so on. I

52



use this just as an example. I listened to the World Service’s material on the development of
the jazz of Portuguese countries in Africa, maybe it is something that I am particularly keen
on, but I could not imagine either anybody else doing it or it being done if you could not do it
with a strong Portuguese element within it. 1 felt that it just demonstrated how a degree of
specialisation mixed with a degree of real respect for the development of music, in this case,

in a culture was again a great hallmark of a great broadcaster.

Q1020 Lord Maxton: I presume that is available on the website as well?
Lord Triesman: 1t is, and because I liked it so much I went back to the website, which you

can recapture at another time of your choosing.

Q1021 Lord Maxton: You podcasted it, did you?
Lord Triesman: You could not quite hear the trombones and saxophones at the same quality;

it just took the edge off it for me.

Q1022 Chairman: Just one final question, for information. Lord Carter’s Report, which we
have referred to a number of times, has been with the Foreign Office; for how long has it been
with the Foreign Office now?

Lord Triesman: 1t is still with Lord Carter and I think he is still talking to the principal
partners. I think I can say, hand on heart, that the decision about whether he has arrived at the
final formulations is wholly in his hands and I just hope that we will see the Report soon. We

have been waiting a good time and I know that he is keen to get it out.

Q1023 Chairman: Thank you very much. You have been very patient. We are very, very
grateful for your replies and for the way you have handled the questions, and perhaps if we
have got any other questions we could write to you and put them down on paper. There are
one or two which have come up but we may have a few extra. Thank you very much indeed.

53



Lord Triesman: 1 will be delighted to do that and thank you all very much.

Chairman: Thank you.

54



